De Digitale School forum index De Digitale School
Forums van De Digitale School

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

rijmles met kleuters

Dit forum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    De Digitale School forum index -> Groep 1,2
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
xxxsjakxxx

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 14, 2008 6:48 pm    Onderwerp: rijmles met kleuters Reageer met quote

help! ik moet een rijmles geven aan groep2, maar ik ben echt blanco, geen ideeŽn.. heeft iemand een leuk idee? Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MariaElizabeth

BerichtGeplaatst: Za Mrt 15, 2008 11:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

In de methode Taalplezier vind je een hoofdstuk dat over rijmen gaat.
Verder denk ik aan concreet materiaal dat je in de kring zet bv. een bloem, ei, paashaas etc. daar laat je kinderen rijmwoorden bij bedenken. Of je laat kinderen rijmen op hun eigen naam (vindt niet ieder kind leuk). In de kast staat vast wel een rijmlotto, de kaartjes (een beperkt aantal) leg je in de kring en je laat de kinderen de paren bij elkaar zoeken.
Of het kind zegt een woord en jij rijmt erop daarna andersom, jij zegt een woord en het kind rijmt.
Naar boven
twistvlied

BerichtGeplaatst: Di Mrt 18, 2008 7:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Verzin nieuwe coupletten bij het liedje "Ik zag twee beren..."
Rijmen op namen is geen goed idee; er wordt nog lang mee geplaagd. Zoals gezegd vindt niet iedereen dat leuk. Je kunt wel rijmen op de naam als je het in een zinnetje doet...b.v. Sophie heeft een pleister op haar ...?
Naar boven
jufrijke

BerichtGeplaatst: Ma Mei 19, 2008 6:43 pm    Onderwerp: foei Reageer met quote

sommige mensen zijn echt kansloos, als je leerkracht wil worden moet je toch wel zoiets kunnen bedenken?!
Naar boven
jufsabineke

BerichtGeplaatst: Di Mei 20, 2008 8:30 am    Onderwerp: Re: foei Reageer met quote

jufrijke schreef:
sommige mensen zijn echt kansloos, als je leerkracht wil worden moet je toch wel zoiets kunnen bedenken?!

Ik zou eerder "foei" zeggen op uw reactie.
Persoonlijk vind dit forum (geheel) prachtig om informatie te verzamelen, zeker voor beginnende juffen.
Naar boven
twistvlied

BerichtGeplaatst: Di Mei 27, 2008 7:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sabineke,
Ja en nee... Laughing Natuurlijk is het forum om vragen te stellen en antwoorden te krijgen, zeker voor beginnende leerkrachten!!! Laten we vooral blijven uitwisselen en leren van elkaar!!!! Maar ik ben het ook met juf Rijke eens dat je ook zelf moet proberen een leuke activiteit te verzinnen en rijmen is niet iets heel ingewikkelds... Er zijn ook massa's spelletjes die je al in de klas hebt staan die je in de kring met de groep kunt spelen. Misschien was Sjak niet helemaal duidelijk in de vraagstelling, en wilde juist iets heel anders dan het gebruikelijke....?
Net als juf Rijke heb ik ook wel eens het idee dat beginnende leerkrachten gewoon hun "huiswerk" als vraag op het forum zetten: lekker makkelijk....... (Degene met een serieuse black-out daargelaten..)
Agnes
Naar boven
jufrijke

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2008 2:11 pm    Onderwerp: rijmles Reageer met quote

natuurlijk is het forum om ideeen uit te wisselen. Maar om nou om een hele rijmles te vragen... ik ben ook beginnend, maar dit vind ik echt een TE makkelijke vraag. Een beetje creatief denken wordt ook wel van je verwacht. Als ze vragen bij een sollicitatie om eens een leuke rijmles te noemen en je weet dan niks dan is dat ook vreemd.
Naar boven
elleno

BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2008 6:12 pm    Onderwerp: prentenboek dat rijmt Reageer met quote

Een superleuk prentenboek over rijmen heet 'Dat rijmt' Van Ivo de Wijs.
Kinderen vinden dit erg grappig. Als ze eenmaal lol krijgen in rijmen, houden ze niet meer op. (he lol rijmt op drol) Heel vaak even herhalen werkt beter dan een lesje over rijmen. Zelf vaak een rijmwoord gebruiken. Dan zijn er altijd wel kinderen die dat opmerken. (Juf, dat rijmt !)
Naar boven
jufdaantje

BerichtGeplaatst: Vr Aug 29, 2008 9:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het boek: wie rijmt er mee? van Vivian den Hollander en Dagmar Stam is erg leuk om voor te lezen en bij je rijmles te gebruiken.

Groet,
Danielle
Naar boven
arjaw

BerichtGeplaatst: Di Sep 02, 2008 6:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn genoeg prentenboeken op rijm. Neem zo'n boek als begin.Succes
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Dit forum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    De Digitale School forum index -> Groep 1,2 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls