De Digitale School forum index De Digitale School
Forums van De Digitale School

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen 
 Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

thema stenen bij de oudste kleuters

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    De Digitale School forum index -> Thema's Onderbouw
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Immer
Gast

BerichtGeplaatst: Di Mrt 02, 2004 12:05 pm    Onderwerp: thema stenen bij de oudste kleuters Reageer met quote

Ik ga binnekort thema stenen Wink uitwerek nbij de oudste kleuters, de 5- jarigen. Wie heeft er ideeŽn ivm dit thema?

Alles is welkom! Alvast bedankt!
Naar boven
jolly
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 03, 2004 7:47 am    Onderwerp: stenen Reageer met quote

als je kleine bouwsteentjes hebt , kunt je met de kinderen een huisje of put metselen, met meel, water en zand.
Naar boven
me
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 03, 2004 4:39 pm    Onderwerp: Stenen Reageer met quote

Ook leuk is metselen met suikerklontjes, als deze nat zijn plakken ze heel goed. Ook is dit onderwerp leuk te combineren met Bob de Bouwer Exclamation
Veel succes
Naar boven
oud_tonneke

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 07, 2004 12:22 pm    Onderwerp: stenen Reageer met quote

Wij hebben in onze groep een berg straatstenen. Je moet opletten dat ze niet tezwaar zijn en niet te bros. Maar er wordt heel goed mee gebouwd. Er zijn goede afspraken van hoe hoog een gebouw mag zijn en wat wel en niet mag met de stenen. B.v. niet boven je hoofd houden, niet mee gooien.
Er komt steeds meer materiaal bij, afgezaagde regenpijp, balkjes.

Verder is het zelf zoeken van stenen en een museum aanleggen vaak erg leuk. In de bibliotheek zijn vast wel beken over verschillende mineralen te vinden. Ik merk dat vooral jongens hierdoor gefascineerd kunnen raken.

Het boek Max en de toverstenen M Pfister. Was aanleiding om eigen wensstenen te maken. (mooi beschilderen) Ook de wensen waren weer aanleiding tot taalvorming.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jufdaan
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 07, 2004 4:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij heeft de praxis er dit jaar ook aandacht aan besteed. Kijk even na, want ik weet niet in welk nr het stond.

Groet,

Danielle
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 07, 2004 7:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hallo,

Ik heb het thema stenenmuseum twee jaar geleden gedaan in mijn klas. Ik had daar het boek van max en de toverstenen voor gebruikt. Net als tonneke al verteld.
Ik ben begonnen met een gouden steen die ik ergens in de klas had neergelegd. Deze werd natuurlijk gevonden tijdens het werken. We hebben over de steen gepraat van wie zou hij zijn en hoe komt hij in onze klas.
De volgende dag kwam er een brief van Max. Hij was zijn steen kwijt geraakt of wij die misschien gevonden hadden!! De kinderen hebben getekend wie of wat zou max zijn. de week erna stond eropeens na het buiten spelen een muis op tafel en een heleboel mooie, kleine, grote enz. stenen. En een brief. Die brief was van iemand die niet meer voor max kon zorgen en of wij op hem en alle stenen wilden letten. We hebben daar toen een museum van gemaakt en die werd al snel uitgebreid met allerlei mooie stenen van de kinderen thuis. Bij die stenen werden kaartjes gemaakt, van wie is de steen en waar gevonden.
Je kunt de kinderen ook hun stenen boekje laten maken. Daarin kunnen ze hun mooiste stenen tekenen en erbij stempelen of ze groot of klein zijn, glad of ruw of welke kleur de stenen hebben.
Door het museum kun je ook heel wat rekenaspecten erin stoppen, kaartjes kopen, betalen enz.
Max is bij ons in de klas gebleven en logeerd nu elk weekend (al twee jaar) bij iemand anders. Hij gaat samen met zijn steen en al zijn vergaarde kleren op pad. De ouders schrijven dan in zijn schrift.

Ook het vervolgboek van max op ontdekkingsreis is een leuk boek.

Heel veel succes met dit thema.. (bij mij was het een groot succes)
groetjes Wijmke
Naar boven
merel
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 28, 2004 7:43 pm    Onderwerp: stenen Reageer met quote

Laat kinderen plaatjes verzamelen/voorwerpen waar men stenen inverwerkt. Want stenen zijn niet allen de bouwstenen...wat dachtje van juwelen,voetstuk van een wedstrijdbeker, marmer tafelblad, grafsteen,straatstenen..enz. Zijn er ouders die een verzameling stenen hebben?..die kennen namen als kindergoud, spiegelsteen. Verstop mooie stenen in de zandtafel en laat de kinderen schatgraven..misschien ken je iemand die gevonden steentjes kan polijsten.
Werkjes:-figuren leggen met steentjes,patroon naleggen
-sorteren..hardheid/groot-klein/vorm
-weegactiviteiten
-een tentoonstelling organiseren, met gevonden steentjes.
-stenen in gips verwerken
-steentjes opelkaar lijmen tot een fantasiefig.
-een ketting maken
-stenen gebruiken als betaalmiddel
-spel:eierdoos waarvan de vakjes in verschillende kleuren/cijfers
Dobbelsteen kleur+cijfer..aantal ogen geeft aan hoeveel steen-
tjes,in welk kleuren vakje.
-stenen beschilderen...maak er een liggende poes van.
-mozaÔek leggen
Steentjes gebruiken voor-hinkelspel,voelzakjes,gehoorkokers,estafettes,
bowlingspel...muziek:tikken,schuiven,hoorspel.
Sprookje:klein duimpje.
Naar boven
oud_Janneke van Kammen
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 12, 2004 7:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net het thema Max en de toverstenen gehad in de klas. Als je eens kijkt bij de thema's?????????? Bij Max en de toverstenen staan al mijn ideetjes al voor je klaar!

Het was een groot succes!

Janneke
Naar boven
oud_Janneke van Kammen
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Apr 19, 2006 6:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, dat is logisch: http://www.jufjanneke.nl/Project%20Max%20en%20de%20toverstenen.htm
Ik was even vergeten om te vermelden welke site het had moeten zijn maar oke.......nu wel misschien!
Naar boven
lia
Gast

BerichtGeplaatst: Di Mei 09, 2006 6:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allemaal,

Met veel belangstelling dit onderwerp bekeken...
Binnenkort ga ik zelf aan de slag met dit thema...genoeg ideeen op deze site alleen mis ik nog liedjes en opzegversjes...
Wie heeft nog leuke tips ?

Groet,Lia
Naar boven
neletjeuh7
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Okt 21, 2009 3:16 pm    Onderwerp: Stenen Reageer met quote

Hallo,
Ik moet het thema stenen uitwerken in een eerste kleuterklas. Ik dacht eerst aan het verhaal van Max en de toverstenen en vond hele leuke ideetjes. Maar nu hoor ik dat dit boek voor 5 jarigen is. Heeft er iemand ideetjes om dit thema uit te werken in een eerste kleuterklas?
Alvast bedankt!
Groetjes!
Nele
Naar boven
Dorothy1984
Gast

BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2011 8:57 pm    Onderwerp: Stenen Reageer met quote

Wie weet waar ik van die kleine steentjes kan vinden om te metselen met kleuters?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    De Digitale School forum index -> Thema's Onderbouw Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls