Kennisnet.nl De internetorganisatie voor het onderwijs
Zoeken naar Vinden!
 
Primair onderwijs  
Leerkracht

Prinsen en prinsessen

Met vele bijdragen van Janneke van Kammen.
Kijk ook op:
  • Sprookjes
  • Ridders, jonkvrouwen en kastelen
  • De geboorte van een Prinsenkind
  • Kringactiviteiten

  • IK WIL LEKKER VIES!
    Tony Ross
    De Kleine Prinses moet elke keer haar handen wassen: na het buiten spelen, na het aaien van de hond en na het snuiten van haar neus. Ze heeft er schoon genoeg van. Tot de keukenmeid haar een eng verhaal vertelt over bacteriŽn en viezerdjes...
  • Een sprookje over een prinses
  • Lied: Een dagje koningin
  • Spelactiviteiten

  • Spelletjes voor de gymles:
    • Daar zat een klein prinsesje ( op wijs: daar zat een klein zigeunermeisje )
    • De kikker in de vijver springt in/uit de vijver
    • Ra, ra, ra wie heeft de bal
    • Twee emmertjes water halen
  • Prinsen/prinsessen in de huishoek
  • Kasteel: Verhaal kikkerkoning uitspelen
  • Poppenkast: Verhaal rondom prinsen en prinsessen
  • Constructieve activiteiten

  • Prinsessen kleurplaten
  • Kleurplaat van een prinses

  • Een gouden schoen!
  • Kleurplaat prinses
  • Maak een (zelf)portret van een prins(ses) en hang deze op in een gouden lijst
  • Maak een prinsessenmakser en versier 'm met glitters
  • Prinsessenkronen
  • Kleed de prins aan!
  • Kleed de prinses aan!
  • Kleding voor de prinses
  • Bouwhoek: kastelen
  • Knutselhoek: kasteel van rolletjes en prinsen en prinsessen knutselen
  • Zandtafel: taarten maken voor de prinsen en prinsessen
  • Kleurplaat: Prinsje Alexander
  • Kleurplaat: Een kindje voor Prinsje Alexander
  • Kleurplaat: Een kindje voor Prinsje Alexander2
  • Kleurplaat: Een kindje voor Prinsje Alexander3
  • Kleurplaat: Een kindje voor Prinsje Alexander4
  • Kastelen kleurplaten
  • Kleurplaat op schoolplaten.nl
  • Een kroon maken!
  • Lees- en schrijfactiviteiten

  • Talige activiteiten, een overzicht gemaakt door Nicole Ploemen

  • Hoe wordt ik een echte prinses?
    tekst: Prinses Megarella; tekeningen: Prinses Luciella; ISBN 90 74892 90 6; Uitgeverij Luister
  • Woordkaarten en stempelboekjes
  • Ridder/prinsessenboekjes maken


  • ICT
    Reken- en wiskunde activiteiten

  • Ridderdoolhof, ruimtelijke oriŽnatatie. Een bijdrage van Wilma Dresselhuis.
  • Prins: verbind de cijfers
  • Prinses: verbind de cijfers
  • MozaÔekkastelen maken
  • Ontwikkelingsmateriaal: puzzels en spel muren bouwen
  • Uitstapjes/ excursies/ onderzoek

  • Euro geld
  • Vlaggen van andere landen

  • Kroontjestaart
    Nodig: kant en klare tulbandcake of een tulbandblik & cakemix (eieren, suiker, bloem), boter, poedersuiker (grote bus), voedingsmiddelenkleurstof, snoepjes om te versieren, plastic kroontje. Doen: Bak de tulband en laat hem afkoelen. Maak de botercreme, 100gr boter zacht maken in de magnetron (1,5 min), doe er 225 gr poedersuiker bij en 1 eetlepel melk. Roer het goed door elkaar. Als je meerdere kleuren botercremeglazuur wilt maken verdeel het dan over verschillende bakjes. Voor het bedekken van de tulband is het meeste glazuur nodig. Meng heel voorzichtig de kleurstof door het glazuur. Dit kleurt erg sterk en gaat niet uit je kleren of van je handen onverdund! Als het eenmaal verwerkt is geeft het geen problemen meer. Smeer de tulband in met glazuur met een mes of de bolle kant van een lepel. Zet het kroontje erop. Mocht het glazuur te hard zijn geworden zet het dan nog een paar seconden in de magnetron. Als de tulband is gedaan, neem je de andere kleur en stop dat in de slagroomspuit met het fijnste spuitstukje. Breng nu de versiering aan. Als laatste de snoepjes erop.


  • De volgende onderdelen zijn in het project van Janneke in haar groep aan de orde geweest:
  • Wat zijn prinsen en prinsessen, hoe zien ze eruit
  • Woordveld maken
  • De kikkerkoning; sprookje; is uitgespeeld door de kinderen en opgenomen op video. Dit hebben de ouders later bekeken
  • Kastelen, burchten en paleizen
  • Koninkrijkswapen
  • Raponsje: sprookje; is uitgespeeld door een aantal leerkrachten
    Gebruik hierbij ook het artikel uit het praxisbulletin: "Bouwen en contsrueren naar aanleiding van een sprookje".
  • Vlaggen
  • Links op internet

  • Methode Ik en Ko: Thema Sprookjes Land
    Hier vindt je verzamelde lesactiviteiten op het gebied van Beginnende Geletterdheid en-gecijferdheid, muziek en Constructie.
    In dit thema staat Sprookjesland centraal. De kinderen maken kennis met tovenaars, reuzen, kabouters, koningen, koninginnen, prinsen, prinsessen en elfjes. Ze leren toverspreuken, maken toverspiegels, boetseren giftige planten en schrijven liefdesbrieven. En ze helpen Sneeuwwitje met het huishouden en liggen net als een echte prins(es) boven op een erwt.
  • Een dagje koningin


    Refrein:
    Een dagje koningin te zijn,
    dat lijkt me gaaf, ja, echt heel fijn.
    Als majesteit op bezoek te gaan,
    even in haar schoenen staan.

    1
    Met mijn mooiste kleren aan, een paar nieuwe schoenen
    en een mooie, nieuwe hoed: een dame om te zoenen.
    Refrein

    2
    Met de koninklijke trein door het land te rijden,
    de familie mag ook mee om mensen te verblijden.
    Refrein

    3
    Rood-wit-blauw siert overal straten en gebouwen
    en de mensen laten zien hoeveel ze van me houden.
    Refrein

    4
    Kleinen, groten doen hun best mij te informeren
    over wat belangrijk is en daarvan wil ik leren.
    Refrein

    5
    Na zo'n dagje deftig doen wil ik weer mezelf zijn,
    met de kind'ren uit mijn klas, op ons eigen speelplein.

    Refrein:
    Een dagje koningin te zijn,
    dat was heel gaaf, dat was heel fijn.
    Als majesteit op bezoek te gaan,
    even in haar schoenen staan.

    Terug naar Intro-pagina Community 1-2.

    © 2005-2006 Kennisnet | Disclaimer | Over Kennisnet | Privacy | Mail de redactie