Kennisnet.nl De internetorganisatie voor het onderwijs
Zoeken naar Vinden!
 
Primair onderwijs  
Leerkracht

   Piramide: Sinterklaas


Omschrijving
van het project
 


Heb jij tips, lessuggesties, materiaal dat je gemaakt hebt rondom dit Piramide-thema? Mail het dan naar: digitalebasisschool1-2@planet.nl.

Het project Sinterklaas maakt deel uit van het ontwikkelingsgebied sociaal-emotionele ontwikkeling. Het thema voor de peuters is ‘Sinterklaas kapoentje’, dat voor groep 1 en 2 luidt ‘Sinterklaas is jarig’.

Het is belangrijk dat de peuters het sinterklaasfeest op de eenvoudige en traditionele manier leren kennen en beleven. De aankomst van Sinterklaas met de boot in Nederland staat centraal.
Met een prentenboek, een versje, liedjes en een doen-alsof-spel wordt deze gebeurtenis door de kinderen beleefd.
Sinterklaas en Zwarte Piet stellen zich als handpoppen voor.
Specifieke kenmerken van de sinterklaasviering komen aan de orde: het zetten van de schoen en het geven en krijgen van cadeautjes.
De kinderen kijken vooruit naar wat komen gaat: het voorbereiden en het vieren van een feest en het plezier dat je eraan beleeft.

Een verhaal over Sinterklaas die zojuist met de stoomboot is aangekomen, brengt de kinderen van groep 1 en 2 in de juiste stemming.
Videofragmenten, een prentenboek en een doen-alsof-spel tonen uiterlijke en specifieke gedragingen van Sinterklaas en de Pieten.
Een tijdbalk laat de periode zien van het wachten op het sinterklaasfeest.
Het maken van een eigen verlanglijstje is de volgende stap.
Het echte feest bereidt u samen met de kinderen voor. Laat de kinderen eens nadenken over wat andere kinderen misschien zouden wensen.
Evenals de opening van het project kan ook de afsluiting gezamenlijk plaatsvinden.

Bijdragen:

  • Eva mailde een verhalend ontwerp bij het thema Sinterklaas is jarig van Piramide.


  • Kijk voor meer suggesties ook op de pagina sint.







    Deze lessuggesties en andere bijdragen zijn verzameld door leden van Community 1-2.
    Het Cito is hiervoor niet verantwoordelijk en treft geen enkele aansprakelijkheid.
    © 2005-2006 Kennisnet | Disclaimer | Over Kennisnet | Privacy | Mail de redactie