Kennisnet.nl De internetorganisatie voor het onderwijs
Zoeken naar Vinden!
 
Primair onderwijs  
Leerkracht


Ontluikende geletterdheid en taal.


           

Download:
Schoolkxnew: de blokletters op de juiste manier geschreven!
Net als de letterstempels die in de kleutergroepen vaak gebruikt worden.
Met dank aan Kleutergroep.

FasseSans: de blokletters geschreven zoals Montessorischolen dat doen!
Met dank aan Juf Anneke.

* Als je het lettertype-bestandje op je pc hebt staan ga je als volgt te werk:
  1.. Open Lettertypen in het Configuratiescherm.
  2.. Klik op Nieuw lettertype installeren in het menu Bestand.
  3.. Geef in het vak Stations het gewenste station op.
  4.. Dubbelklik in Mappen op de map met de lettertypen die je wilt toevoegen.
  5.. Klik in Lijst met lettertypen op het lettertype dat je wilt toevoegen en klik vervolgens op OK.

Op deze pagina komt allerlei informatie rondom ontluikende geletterdheid en taal te staan. Het is de bedoeling dat deze pagina in samenwerking met jullie gevuld wordt!

Dus.....
  • Wat doe jij in je groep met taal?
  • Welke boeken of methodes gebruik je en wat vind je ervan?
  • Wat doe je tijdens de kring aan taalactiveiten?
  • Heb je favoriete internetlinks?
  • Wie vertelt er meer over het gebruik van de abc of lettermuur in de klas????
Laat het me weten, dan plaats ik jouw bijdrage op de site.
Mail naar Miranda Wedekind, Communitymanager

Pooh leest een boek op z'n kop
Discusieer mee in het forum over de abc-muur en de lees/schrijfhoek.
In deze 'draad' wordt gediscussieerd over Beginnende geletterdheid.

De Lees-/ schrijfhoek.

  • Een eigen boek. Ingrid stuurde een idee voor de leesschrijfhoek, waarbij de kinderen met opdrachtkaartjes een eigen boek 'schrijven'.
    Deze pagina is alleen toegankelijk voor leden van Community 1-2.
    Ben je nog geen lid en wil je ook toegang tot "De Schatkist", de pagina alleen voor leden?
    Schrijf je dan hier, zonder kosten, in!


    Op het forum stelde Mirjam de volgende vraag:

    Ik wil een goede lees- schrijfhoek in mijn klas (groep 2). Wie heeft goede ideeen waar ik iets aan heb?
    Misschien weten jullie ook nog goede websites waar ik ideeŽn af kan halen.


    Er kwamen een aantal reacties:
    • Bij elk thema een woordenlijst maken die de lln. mogen naschrijven of nastempelen.
    • Een magneetbord of flanelbord met letters.
    • Bordjes in je klas hangen bij voorwerpen (kraan, deur, zandtafel, ...).
    • Een letter per thema aanbieden.
    • Namenlijsten van de kleuters in blokletters.
    • Het maken van een boekje met alle kleuters.
    • Een type machine.
    • Carbonpapier om "dubbel" te schrijven.
    • Schuurpapieren letters om de lettervorm te voelen.
    • Telefoonboeken of tijdschriften om letters uit te knippen.
    • Een letterboekje met voor elke letter een paar voorbeelden om na te tekenen.
    • Stempelkaarten om na te stempelen of schrijven. Op de site kun je op de downloadpagina voorbeelden vinden van diverse thema's.


  • Wat vind jij dat er in de
    lees-/schrijfhoek niet mag ontbreken?
    Over welk materiaal ben jij heel enthousiast?
    Zet je de computer ook in? Zo ja, hoe dan?

    Mail naar Miranda Wedekind, Communitymanager.
    Marcella geeft de volgende ideeŽn voor activiteiten in de lees/ schrijfhoek:
    • Een laatje of lage bak met zand te vullen en daarin de letters met de vingers schrijven. Of eventueel in de zandtafel.
    • Letters maken van chenille draadjes of brooddeeg of zelfs van wollen draadjes.
    • Voorgetekende (grote) letters uit laten prikken en versieren.
    • Als je met een bepaald thema werkt bijv appels kun je een kleurplaat zoeken van een appel en de kinderen moeten deze dan instempelen met de beginletter.
    Eťn van de communityleden mailde het volgende over de Lees-/ schrijfhoek:

    • Wij hebben laatst een start gemaakt met een wenskist. Daarin zitten allerlei ideeen voor kaarten of brieven die bij feestelijke of andere gelegenheden kunnen worden gemaakt. Bv voor verjaardagen, trouwdag, geboorte, ziekte, vakantie, enz.
      In de kist zitten halfproducten bv. een kaart met een kader, met mooie kleuren 'hartelijk gefeliciteerd', kleine kleurplaatjes. Het is de bedoeling kinderen aan te zetten tot 'schrijven'. Kijk ook op de site www.aps.nl/kansrijketaal.
    • Verder heb ik altijd in de klas van ieder kind een strook met zijn naam meerdere keren onder elkaar geprint. Als ze iets gemaakt hebben knippen ze een naam af en plakken die op hun werk.( Bij mij hangen de stroken onder aan het prikbord op kniphoogte voor de kinderen).
    • In de lees/schrijfhoek mag ook een grote agenda niet ontbreken, lege schriften nodigen ook uit tot spontane motorische schrijfoefeningen van de kinderen. Het schrijven hoeft natuurlijk niet allemaal gericht te zijn op lettervormen en leesbare eindproducten. Het gaat erom dat een kind voor zijn gevoel heeft geschreven. Eventueel schrijf ik eronder wat er staat. Ik merk vaak dat als ik bij een tekening het verhaal schrijf dat dat de kinderen uitnodigd om zelf ook te schrijven.
    Annemarieke schrijft:
    Wij geven de kleuters juist niet hun naam in blokletters, maar wij bieden alle woorden en ook dus hun namen aan in de letters die ze ook in groep 3 krijgen aangeboden en dat zijn zeker geen blokletters.

    Wat wij ook in onze lees/schrijfhoek hebben is het woordveld, waar wij een thema altijd mee beginnen. Dit maken we tijdens de kringactiviteit en die word daarna altijd opgehangen aan de muur boven het tafeltje waar de kleuters aan zitten. De woorden die hierop staan(met daarbij de afbeelding die erbij hoort) worden veelvuldig nageschreven door de kleuters. Met name de oudsten zijn hier mee bezig en dan zie ook dat echt die kleuters bij wie het letter en woordbegrip zich echt gaan ontwikkelen hier weer anders mee bezig zijn dan de oudsten bij wie dit nog wat minder is.

    Margriet doet het volgende idee aan de hand:
    Wij hebben in onze schrijfhoek ook omtrekletters en plakletters.
    Wij maken bij ieder onderwerp een woordveld, wij zoeken foto's op internet of maken zelf foto's en schrijven de woorden eronder. Wij maken van dezelfde foto's ook schrijf/stempelkaartjes.
    Wij hebben ook multo mappen met werkbladen met :schrijven, lezen en cijfers. De leerlingen mogen ze zelf pakken en registreren. Op de rug staat een plaatje, zodat de leerlingen kunnen zien welke werkbladen er in zitten. Wij hebben mappen voor groep 1 en 2. Ik mail ook een foto van de plakletters en een formulier voor de zelfregistratie van de werkbladen. Op dit moment, ja in de vakantie, ben ik na een tip van een pabo leraar, begonnen met een alfabet bak te maken. Ik verzamel plaatjes en dan doe ik ze op alfabet in de bak. Als de leerlingen dan woorden met een bepaalde beginletter zoeken hebben ze ideeŽn.Ik ben benieuwd of het werkt.
    Mieke vertelt hoe het leren lezen op haar Montessorischool gebeurt:
    Op onze Montessorischool zit het in de methode dat de kleuters een begin maken met leren lezen in de onderbouw. Kinderen die interesse vertonen in letters krijgen letterlesjes: 2 letters tegelijk. Dat is een bepaald lesje in drie trappen.
    Daarna mag het kind uit de letterzak de plaatjes halen die bij die twee letters horen en nadat die door de leidster door elkaar geschud zijn, sorteren onder de juiste letter op een kleedje. Per letter zijn er minimaal 10 kaarten met foto's of plaatjes.
    Een kind dat acht tot tien letters goed kent gaat woordjes leggen, met losse letters uit de letterdoos. Auditieve analyse is hierbij erg belangrijk. De leidster geeft de woordjes op.
    Kent het kind meer letters mag het woordjes leggen bij voorwerpen. Dat zijn allemaal MKM woorden met bijvoorbeeld de O in het midden: pot, pop, wol, sok enz. Het kind legt alleen maar klankzuivere woorden. Wel eerst de voorwerpen benoemen, niet ieder voorwerp kent het kind. Op een gegeven moment heb je als leidster de indruk dat het kind aan lezen toe is: je vraagt het kind om het woord MES weg te halen. Als dat goed gaat komt het eerste lesje lezen. Daarna kan het kind allerlei leeswerkjes gaan doen met klankzuivere woorden. Woordjes bij plaatjes, haalwoorden, doewoorden enz.
    Er zijn kinderen die al kunnen lezen, maar nog niet genoeg letters weten om de echte leeswerkjes te doen. Die kinderen maken een boekje: ik schrijf een woord op, zeg niet wat er staat en het kind tekent het voorwerp erbij. Later maak ik daar een boekje van.
    Er zijn verschillen tussen de kinderen; de meeste kinderen leren lezen in groep 2. Maar nu heb ik al drie kinderen in groep 1 die kunnen lezen. Voor hun heb ik werkjes genoeg.

    In mijn klas hangen op A4 formaat vellen met het hele alfabet. Per letter een vel en een plaatje erbij, de A van appel en niet van aap, dat is namelijk een dubbelklank. Wij werken alleen met schrijfletters en niet met drukletters. Die overstap maken de kinderen na een paar leeswerkjes.
    Dit is heel beknopt iets over het leren lezen bij ons op school.

    Letterlesjes:

    Een letterlesje wijkt niet af van andere zogenaamde namenlesjes die wij geven. Het gaat om een lesje in drie trappen. De eerste trap is: de naamgeving aan het kind vertellen. Dat kan met kleuren: "Dit is paars." Het kind zegt het na. "Dit is grijs." Het kind zegt het na. Met een letter doen we het met de bekende schuurpapieren letters en laat je ook zien hoe je de letter moet voelen. "Dit is de M, van Miranda". Het kind doet en zegt het na. Kort nog meer woorden benoemen met de M, niet alleen aan het begin. Dus: mes, boom, map, Martijn enz. Zo ook met de tweede letter. De tweede trap: de passieve beheersing door het kind. De leidster stelt allerlei vragen: wijs eens naar de M, voel de M maar, mag ik de A van jou enz. Dit herhalen op diverse manieren. Bij het ene kind kun je eerder stoppen dan bij het andere kind. De derde trap: de actieve beheersing door het kind. de leidter vraagt:"Welke letter is dit?" "En dit?" Dit een aantal malen herhalen. Daarna komt er een verwerking, dat kan dus het plaatsjes sorteren zijn met de plaatjes uit de letterzak. De keuze van letters die je aan gaat bieden is per kind verschillend. Je kunt letters uit de naam van een kind nemen, je kunt een klinker met een medeklinker combineren, je kunt letters nemen die makkeijk in het gehoor liggen: m en s. Let op letters die qua klank of beeld teveel op elkaar lijken; deze nooit tegelijk aanbieden. Een voorbeeld: de 'u' en de 'n'. Sommige kinderen weten al een paar letters, maar spreken ze verkeerd uit. Voor het leren lezen is het belangrijk om ze klankzuiver uit te spreken en niet zoals volwassenen dat doen: AA, Bee, Cee enz. Terug naar boven.

    ABC-muur/ klankmuur

    In veel kleutergroepen wordt de ABC-muur gebruikt als middel om klanken of letters aan te bieden.

    Lees hier de ervaringen en tips van anderen met de ABC-muur of soortgelijke initiatieven:
    Esther: Ik werk sinds kort per week of per 2 weken rondom een letter. Ik heb een mandje in de klas waarin de kinderen dan tekeningen van een woord doen (ik schrijf het woord erbij). Ik maak soms foto's van letters op hun kleren of op het plein en die doen we er ook in. Ook uitgeknipte letters uit kranten gaan erin. Aan het einde van de periode plak ik alles op een paar a4tjes en die gaan in showmapjes in een multomap.....

    Henny: De letterparaplu is een leuk alternatief. Je hangt een paraplu op. Aan de stok hang je de bewuste letter. Daaronder staat een tafel, waarop voorwerpen liggen die met die letter beginnen.

    Op mijn school gebruiken we een anzichtkaartenhanger voor de lettermuur. Bij de expo zijn van die plastic insteekhoezen te koop waar je naast elkaar 24 kaarten kwijt kunt, namelijk 4 bij 6. Ik heb voor elk vakje een kaartje gemaakt met daarop de lees en schrijfletter en een vakje voor een plaatje. Elke letter die we hebben behandeld krijgt een trefwoordplaatje op de voorkant... bijv bal voor de b. In het kaartje schrijven we namen en plakken we plaatjes die bij de letter horen.

    Op een grote prikbord prik je enveloppen. Deze zijn open zodat het op een huisje lijkt. Je noemt het b.v. de letterstraat. Op de enveloppe stond een letter en een plaatje. Bijvoorbeeld de v en vaas. In de enveloppe kunnen kinderen kaartjes doen met woorden die ook beginnen met de v.

    Jolly: Bij mij in de klas hangt een stoffen kleed tegen de muur. Ik heb er 26 zakjes opgenaaid en de letters op het zakje gemaakt. Als er potloden of kraaltjes of ander materiaal op de grond ligt in de klas, gaan ze het zelfs in het goede zakje stoppen. Stukje puzzel bij de P.enz.

    Eugenie: Wij hebben een mdf plaat van ongeveer 1 meter bij 75 cm gebruikt. En daarop een "weg"(een vrij dunne witte lijn) geschilderd en nog wat plaatjes. Om de 10 cm een haakje in die weg bevestigd, waar de letters aan kunnen hangen. De letters zitten in van die doorzichtige sleutelhangers, waar je ook wel een pasfoto in kan doen.
    Verder gebruiken we voor de taalactiviteiten een lettterkabouter (een vingerpopje dat in een huisje woont aan de muur), hij biedt de nieuwe letter aan, we rijmen met Nol de rijmmol en Lotte Langzaam hakt en plakt met de kleuters. Deze poppen hebben een vaste plaats in de klas, en worden ook iedere ochtend begroet door de kleuters als we in de kring zitten!

    Liesbeth: Wij gebruiken op school een klanklijn (alle klanken hangen aan een lijn op een muur). Bij elk thema wordt een klank centraal opgehangen. Bij die klank worden door de groep-2 kinderen woorden verzonnen. Soms hangen we een klank op het bord en tekenen de kinderen zelf woorden die erbij horen of zoeken die uit tijdschriften. Soms hangt die aan een hoepel in de klas en hangen er voorwerpen aan die met die klank beginnen of maken we een klanktafel met voorwerpen. Aan het eind van het thema wordt de klank met een kenmerkend voorwerp of plaatje in de klankrij gehangen (bijv.s van sint, h van herfst, b van boek).
    Voor aanvullende activiteiten maken we gebruik van de het boek en de kopieermap ďVan beginnende geletterdheid tot lezenĒ. Dit bevalt ons erg goed.

    Maria: We hebben op onze school een abc-muur en ook een kijk en klanktafel. Op de muur in de klas hangt het abc. Van de klank die centraal staat wordt een versje opgehangen en de letter uit de methode Spreekbeeld en wat platen die met de klank te maken hebben.
    Sinds het begin van dit schooljaar hebben we een centrale plek gekozen en daar een tafel gezet. Op deze tafel liggen voorwerpen met woordkaartjes van de klank die centraal staat in alle kleutergroepen.
    De klank koppelen we aan het project.
    Vorige jaren hadden we elke week een nieuwe klank. We waren daar nu weer van uit gegaan, maar de kinderen zijn zo ontzettend enthousiast en brengen zoveel voorwerpen mee dat we besloten hebben de klank twee weken te behandelen.
    Op de woordkaartjes schrijven we het woord dat bij het voorwerp hoort en de centrale klank krijgt een rode kleur, de andere letters worden met zwart geschreven. De kinderen herkennen nu in de boeken zelf al de letter en reageren zo: he juf kijk weer een v.
    De ouders doen ook al mee. Zo staan op de activiteiten lijst die in de gang hangt alle v gekleurd met rood, en in het verhaaltjesschrift van onze piep de verhuismuis( de muis die meegaat met de kinderen) stond een verhaal waarin wel 36x een woord stond met een v en er stond een zelf gemaakt versje in met allemaal v. Wanneer we een nieuwe klank gaan behandelen hangen we de vorige klank/letter op de abc muur.
    De kijk en klank tafel staat op een plek waar veel kinderen en ouders langs lopen en dat nodigt steeds opnieuw uit tot even kijken of tot gesprekjes.

    De versjes haal ik uit het boek Kijk mijn Letter door Annie Keuper-Makkink; UItgev. Jacob Dijkstra Groningen.
    Elk versje heb ik (kleur) gekopieerd en geseald want op die manier kun je ze steeds opnieuw gebruiken.
    Voorbeeld van een versje: (vanwege kinderboekenweek hebben wij als thema muziek en zo dus de klank M)
    m van de melk
    m met mijn mond
    melk vind ik lekker
    melk is gezond

    Bij het versje hoort een plaat en kleine afbeeldingen van voorwerpen met een m. Meestal zorg ik nog voor wat eigen platen, tekeningen of voorwerpen.

    Informatie hierover kun je vinden in een uitgave van het Expertisecentrum Nederlands: "Werken aan taalbewustzijn: prototype voor het stimuleren van fonologisch bewustzijn". Terug naar boven.

    Boekentips



    'Het letterwinkeltje'.

    Door: Elly van der Linden, Bureau Leesbevordering en Taalstimulering 0 - 6 jr.
    (Bron: Piramidepost, nr 13, januari 2003).

    Opa Brom verkoopt letters. Hij heeft er een winkel vol van. Zijn winkel heet dan ook ĎHet Letterwinkeltjeí.
    Hij verkoopt grote letters, kleine letters van ijzer en van hout;
    in rood,in geel, in groen en blauw, van zilver en van goud!
    Als de letters op zijn gaat hij naar zijn schuurtje en zaagt weer nieuwe letters.
    In zijn winkel komt de juffrouw van school om letters te kopen voor haar letterbakken en winkeliers voor letters op hun etalageraam. Er komen heel veel mensen die hun namen naast de voordeur willen zetten.

    Terug naar boven.
    Op een dag komt er een klant die niet begrijpt wat hij met die letters moet doen.
    Opa Brom legt het hem uit: ĎMet letters kun je alles doen', zei Opa Brom meteen. 'woordjes maken, zinnen maken, dat weet iedereen. Daarvan maak je liedjes en verhalen en gedichten of schrijf je leuke, gekke en soms droevige berichten.'

    Marianne Busser en Ron SchrŲder rijmen er lustig op los in dit boek ĎHet Letterwinkeltjeí van uitgeverij The House of Books.
    Het is een heerlijk boek voor kinderen die gaan ontdekken wat letters met klanken en woorden te maken hebben. Ook voor leerkrachten is het een prentenboek dat hen op allerlei ideeŽn zal brengen om de beginnende geletterdheid van de kinderen te stimuleren.

    Download de handleiding van het Letterwinkeltje.

    Op het Paboforum vind je allerlei suggesties rondom het Letterwinkeltje.

    Download hier een kleurplaat van Het Letterwinkeltje!


    Methodes

    Ik & Ko

    Ik & Ko is een geÔntegreerde NT1/NT2-methode voor kleuters, geschikt voor groep 1 en 2. Uitgeverij: Zwijsen.

    In meertalige kleutergroepen zijn er vaak grote verschillen in de taalontwikkeling van kinderen. Ik & Ko is zowel geschikt voor kleuters met Nederlands als moedertaal (NT1-leerders) als kinderen voor wie het Nederlands de tweede taal is (NT2-leerders).
    Met Ik & Ko wordt gewerkt aan woordenschat ontwikkeling, mondelinge taalvaardigheid, beginnende geletterdheid en taalbeschouwing.

    Ik & Ko werkt met 18 thema's die aansluiten bij de onderwerpen die in kleutergroepen aan bod komen. Ieder thema bestaat uit 12 activiteiten en duurt drie tot vier weken.
    De activiteiten zijn zo opgezet dat de nadruk ligt op mondelinge interactie. De volgorde waarin de thema's en activiteiten aan de orde komen, kan de leerkracht zelf bepalen.

    Knuffelpop Ko speelt bij alle activiteiten een belangrijke rol. Hij staat model voor het Nederlands spreken.
    Samen met de kinderen maakt Ko van alles mee. Door de mond van een kind vertelt hij wat hem zoal overkomt en lokt hij op deze manier taal uit.

    Ik & Ko geeft gerichte aanwijzingen zodat de leerkracht in kan spelen op het taalstadium waarin de kleuter zich bevindt. Daarnaast worden de verhalen bij de thema's aangeboden in twee versies: een originele en een vereenvoudigde versie. U bepaalt zelf welke versie geschikt is voor uw groep.

    Ook peuterspeelzalen en kinderdagverblijven kunnen nu gericht werken aan taalontwikkeling, sociaal-communicatieve vaardigheden en een oriŽntatie op rekenen. Voor hen is de uitgave Puk & Ko beschikbaar. Puk & Ko is gebaseerd op dezelfde uitgangspunten als Ik & Ko. Samen vormen Puk & Ko en Ik & Ko een doorgaande lijn voor VVE, onder de naam KO-totaal.

    Op de themapagina Circus wordt een thema van Ik & Ko uitgewerkt volgens de ideeŽn van Basisontwikkeling (OGO).
    Als je mee wilt denken/ goede ideeŽn hebt/ geÔnteresseerd bent, stuur dan een mailtje naar Miranda Wedekind.

    Bijdragen

    Lees-schrijfhoek

  • Opdrachtkaarten Leesschrijfhoek. Opdrachtkaarten voor de lees-/schrijfhoek. Natuurlijk zou het erg leuk zijn als anderen ook opdrachtkaarten maken en die ook op de site zetten!
  • Meesterwerk "Juf, dat is mijn letter"; eindscriptie van Marina Kromwijk
    Meesterwerk "Juf, dat is mijn letter"; deel 2
    Deel 1 bevat voornamelijk theorie en een tiental algemene activiteitensuggesties om geletterdheid in de kleuterklas te bevorderen.
    Deel 2 is een uitwerking van twaalf telkens terugkerende thema's (sint, herfst, kinderboekenweek e.d.) waarbij suggesties voor huishoek, schrijftafel en boekenhoek worden gegeven.
  • Mijn kind leert schrijven. Werkbladen voor ruimtelijke oriŽntatie en aanvankelijk schrijven.
  • Een versje met een oefeningetje voorbereidend lezen. Een bijdrage van Marijke Verheire
  • Spelletjes

  • Voorbereiding op de schrijfmotoriek, waarbij tactiele waarneming, sociaal emotionele ontwikkeling en taalontwikkeling aan de orde komen. Twee kinderen gaan achter elkaar zitten en krijgen ieder een aantal identieke kaartjes. Het achterste kind pakt ťťn kaartje en tekent het patroon van dit kaartje op de rug van het voorste kind. Het voorste kind moet nu hetzelfde kaartje selecteren en aan het achterste kind tonen.
    (Georgette Nijmeijer)
  • Leesrups letters: zoek de goede hoofdletter bij de "kleine" letter. Een bijdrage van Annelies.
  • Leesrups kleine letters: Esther heeft de leesrups van Annelies aangepast.
  • Leesrups voor groep 3, met dubbelklanken. Een bijdrage van Annelies.
  • Spelletjes voor kinderen die moeite hebben met letterkennis (PDF), een bijdrage van Monique Kirngs (logopediste)
  • Flipje gaat uit rijden, zet de plaatjes in de goede volgorde. Een online spel!
  • Screening en kindvolgsysteem

  • Leerlijn taal in de onderbouw: Op basis van de map "Leer- en ontwikkelingslijnen voor de groepen 1-2" van Ajodact is deze leerlijn gemaakt voor Basisschool De Optimist in Almere.

  • Dyslexiescreening, een bijdrage van Marijke.
    Het WSNS-verband in onze regio georganiseerde een middag voor alle leerkrachten van de onderbouw en de IB-ers. Zij introduceerden een nieuwe richtlijn voor het afnemen van een dyslexie protocol voor groep 1 en 2. Wij kregen een stencil met handleiding en afname formulier om te kopiŽren.
  • Signalering tussendoelen, ook van Marijke.
  • Letter-muur(Marijke Driessen)
    Hierbij een aantal knipbladen voor de lettermuur.
    Telkens als we een letter aanbieden en kinderen met ideeŽn komen, maak ik er een kaart van zodat het in de insteekfotohoezen van de lettermuur past en het later nog eens nagestempeld of besproken kan worden.
    Verticaal doorknippen en op maat van een foto snijden, sealen en het is geschikt voor de lettermuur of fotomapje.

    a-e-o           
    b
    d
    f
    g
    h
    j                 
    k
    l
    m
    n
    p
    r                  
    s
    t
    v
    w
    z
  • Letterspel(Marijke Driessen)
    Wanneer je de plaatjes uitknipt, op een kartonnetje plakt en sealt passen de kaartjes in een doos voor theezakjes.
    Het is gemaakt in word, ik heb het lege raster nog voor de liefhebbers. Heel leuk om foto's van de kinderen op te zetten (schoolfotografen leveren deze op een schijfje aan voor de administratie)

    a-o-e
    aa-oo-ee
    b-d-f
    c-uu-u
    ei-ui-ij
    g-h-j
    ie-oe-eu
    k-l-m
    p-r-s
    t-v-w
    z-n-i


  • Terug naar boven.


    Links op internet

  • Taal tussendoortjes
  • Hoe krijg ik de bijdragen op mijn eigen computer?

    Om de bestanden die jullie aanleveren op je eigen computer te zetten klik je met de rechtermuisknop op de blauwe link en kiest voor de optie: Doel opslaan als…

    Op deze manier kun je de bijdragen op je eigen computer opslaan en eventueel bewerken.



    Terug naar Groep 1-2 in de praktijk.

    Terug naar boven.
     
    © 2005-2006 Kennisnet | Disclaimer | Over Kennisnet | Privacy | Mail de redactie