Circus.

 

 

 

 Ontwerpschema
Ontwikkelingsgericht onderwijs. 

De activiteiten die komen uit de methode Ik & Ko staan vermeld in het blauw.
Kringactiviteiten

  • Komt dat zien (introductie, blz. 70 en 71). Gespreksvaardigheid: de kinderen praten over het circus en krijgen daarin een rol.
  • Levensgevaarlijk!(Knieboekverhaal, blz 72 en 73). Begrijpend luisteren: Het verhaal Levensgevaarlijk wordt voorgelezen en de betekeins van de kernwoorden wordt benadrukt.
  • De optocht. (Expressie, blz. 88 en 89). De kinderen luisteren naar het verhaal de optocht en maken de bijbehorende geluiden.
  • Woordenschatuitbreiding: Een kind beeld een circusdier of artiest uit. De andere moeten raden wat het is.


  • Spelactiviteiten

  • Circus memory
  • Goochelen (Spel, blz. 78 en 79). De kinderen kijken naar de goocheltruc en ontdekken hoe deze werkt. Vervolgens voeren ze de rtuc zelf uit.
  • Kunstenmakers. (Expressie, blz. 82 en 83). De kinderen spelen "apenkooi" en becommentariŽren elkaars acties.
  • Muziekhoek. (Hoek, blz. 86 en 87). De kinderen maken muziek met muziekinstrumenten en diverse andere materialen.
  • In de rij voor het circus.(Spel, blz. 90 en 91). De kinderen spelen een rollenspel bij de ingang van het circus. Daarbij wordt gesproken met verschillende intonaties.
  • De circusvoorstelling. (Afsluiting, blz. 92 en 93). de kinderen geven een circusvoorstelling en doen de kunstjes die ze bij de andere thema-activiteiten geoefend hebben.
  • Huishoek ombouwen tot 'caravan' van de circusartiesten, met veel make-up en glimmende kleding. Of een 'circustentje' ervan maken, door een klamboe aan het plafond te hangen, wat stoeltjes in een cirkel als piste en dan natuurlijk voorstellingen geven en oefenen.
  • In de gymzaal allerlei bewegingsactiviteiten en acts oefenen.
    • Springen door een hoepel, (evt. met crepepapier een 'brandende hoepel' maken)
    • In de ringen: trapeze-act
    • Op rolschaatsen, op een skateboard kunsten doen.
    • Op een fiets met 1 wiel rijden.
    • Op een wiebelplank (een plankje bevestigen aan op een stuk pvc-buis, leuk kleurtje verven, altijd leuk voor evenwichtsoefeningen).
    • Als olifant (met slurf) op de kast staan, op 1 been, rondje draaien enz. Natuurlijk moet de dierentemmer goed opletten.
    • Met zijn allen op de maat van de muziek door de piste heen dansen, en in een optocht lopen.
    • Touwtje springen.
    • Valbreken oefenen (clowns vallen heel veel, dit doen ze met een mooie draai zodat ze meteen weer op kunnen staan en geen pijn hebben).
  • Constructieve activiteiten

  • Uitnodigingen voor het circus.(Hoek, blz. 76 en 77).
  • Clowns schminken. (Knutselen, blz. 84 en 85). De kinderen 'schminken' een clownsgezicht en spelen voor clown.
  • Hokken bouwen voor de circusdieren (die kleine plasticdieren).
  • Een piste nabouwen en de materialen voor diverse acts neerzetten. ( in het klein in de bouwhoek en met kosteloos materiaal)
  • Goochelspullen maken (een hoge hoed, doekjes aan elkaar enz).
  • Circuskleurplaten
  • In de Encyclopedoe, (zoeken op circus) vind je leuke dingen om met de kinderen te maken, o.a. jongleerballen.


  • Lees- en schrijfactiviteiten

  • Leesrups, een bijdrage van Mariska
  • Woordkaarten, gemaakt door Mariska.
    Een tip is om ze als a4 te lamineren en de kinderen over te laten trekken met overtrekpapier. Vooral de kinderen waarvoor stempelen en schrijven nog te moeilijk is, vinden het geweldig!
  • Naschrijven, een bijdrage van Mariska
  • Werkblad: Hoeveel woordstukjes hoor je?, een bijdrage van Mariska
  • Woordkaarten Circus, een bijdrage van Lili.
  • Levensgevaarlijk! (Knieboekverhaal 2, blz 74 en 75). Begrijpend luisteren: de kinderen reconstrueren het verhaal Levensgevaarlijk door de juiste prent bij het juiste verhaalfragment te zoeken.
  • Uitnodigingen voor het circus.(Hoek, blz. 76 en 77). De kinderen maken uitnodigingen voor hun eigen circusvoorstelling.
  • Stempelblad Circus
  • Een schema in elkaar zetten: wie treedt wanneer op, en wat vertelt de circusdirecteur daarover? M.b.v. pictogrammen bijv.
  • Boeken over het circus neerleggen, liefst met een clown of dierenknuffel erbij, zodat ze erbij kunnen spelen.
  • Versjes over het circus: Zie blz. 16, 17 en 18 van het grote versjesboek en blz. 6 voor een versje over een goochelaar
  • Stempelbladen van www.jufsanne.com.
  • Een circusboek maken, met informatie over elke artiest. Je stempelt het woord, een tekening erbij, dan vertel je aan juf wat zo iemand allemaal doet, en juf schrijft het in je boek.
  • Reken- en wiskunde activiteiten

  • Werkblad optellen
  • Werkblad: maak het patroon af
  • Werkblad: geef elke clown evenveel sterren als op zijn muts staat
  • Olifant telboek
  • Telblad Circus, een bijdrage van Lili.
  • Kaartjes verkopen:
    • hoeveel moet je betalen, is het genoeg? Of teveel/te weinig, moet je geld terug geven.
    • Wat kosten de kaartjes?
    • Hoeveel zijn er al verkocht.
  • Hoeveel tijd is er voor elke act? Moet het langer of korter? Hoe doe je dat dan?
  • Kleding ordenen: zijn er genoeg jurken, hoeden, enz. Wat hoort bij welke artiest?
  • Limonade voor de pauze: hoeveel bekers hebben we nodig, en hoeveel limonade?


  • Uitstapjes/ excursies/ onderzoek

  • Trucs met magneten. (Ontdekken, blz. 80 en 81). De kinderen experimenteren met de aantrekkingskracht van magneten.
  • Materialen lenen van een circus, zodat we de voorstelling nog echter kunnen maken.
  • Naar een circus gaan. Er zijn veel goede kindercircussen in het land, waar je kunt kijken of meedoen.



  • Terug naar Groep 1-2 in de praktijk.