Primair onderwijs  
Leerkracht

lezen

Lezen Davindi
 een sectie van een zoekopdracht in de zoekmachine van DAVINDI
 

laatste aanpassing 3 oktober

Op de pagina's veilig leren lezen, leeslijn en leessleutel vind je specifieke materialen die je bij de methode kunt gebruiken.
Heb je zelf ook materiaal dat je voor je collega's beschikbaar wilt stellen, dan kun op deze pagina's lezen naar wie je dat kunt sturen.

 

 

Wil je zien hoe de Veilig Leren Lezen filmpjes in een handiger menu-
overzicht (ook voor kinderen) in de praktijk werkt?

Al deze filmpjes zijn directe links naar de SCHOOLTV BEELDBANK.
Omdat veel kinderen in groep 3 moeite hebben met navigeren op de website van de SCHOOLTV BEELDBANK,
is dit eenvoudiger menu.

gemaakt door John Demmers

 



Pesten met letters sch-, schr-, st-, str-, spr-
Els stuurde een kant en klaar(dus ingevuld) spel
Dit spel kun je met 2, 3 of 4 kinderen spelen.
Pesten met letters is gebaseerd op het kaartspel Pesten. Het is een oefening in beginlettercombinaties.


 

Aan het begin van het schooljaar heb ik met de kinderen een boekenlegger gemaakt. Ze hebben dit leuk geknutseld en ik heb ze later geplastificeerd. Daarnaast had ik er een begeleidende brief bij gedaan voor de ouders, namelijk "leestips voor ouders".
Met een aantal kinderen ben ik iedere dag individueel aan het lezen. Hierbij gebruik ik een beloningsblad om te laten zien hoe kinderen gelezen hebben. Meestal verdienen ze een sticker die we erbij plakken.
Renée

 



Veilig Leren Lezen
Ik heb bij de kernen van Veilig Leren Lezen bingo's en memories gemaakt die ik inzet tijdens het leescircuit als afsluitend spelletje.
De bingokaarten worden per groepje gekopieerd en de bingoletters uitgeknipt om op te lezen.
De memoryletters staan er dubbel op en worden per groepje een keer gekopieerd.
De kinderen vinden het geweldig, vooral de bingo.

Marjolein
Aruba


leesspelletjes
gemaakt voor het thema safari
     
hilda      

 

Spelletjes op lees en spelling gebied.
Van Josien
Verzameld van internet of zelf bedacht. Als het goed is staat de herkomst in de documentatie.

bingo
beginklank
bingo
eer oor eur
dobbelen
mmkm mkmm woorden
gekke zinnen
lettermemory pesten
met woorden
rijmmemory vijf op een rij

 

 

Hierbij een eenvoudig boekverslag voor groep 4.
De opzet is geleend van feestneus van veilig leren lezen 2.
Patricia

leestekens

een overzicht gemaakt door
lieve

 

Ik ben niet degene die het idee van het muntenblad heeft ingezonden, maar ik vond het zo'n leuk idee dat ik het direct in de klas uitgeprobeerd heb. Ik stop de letters van de letterdoos (een vrij oude letterdoos) erin. Ik doe eerst alle letters op de volgorde van veilig leren lezen achterstevoren erin. De letters die de kinderen kennen draai ik dan om. Zo zie je aan de voorkant de letters die ze kennen en aan de achterkant de letters die ze nog moeten leren. Als je een blad met 42 vakjes koopt kun je de eerste rij gebruiken om de naam in te doen. Dan blijven er nog 36 vakjes over, voor de 36 klanken. Het werkt erg goed. Voor kinderen ook stimulerend om een letter om te mogen draaien. Je kan zowel de voorkant (die ze al kennen) herhalen en de achterkant (die ze nog moeten leren) oefenen. Ik heb 2 foto's meegestuurd. Hierop staan de voor- en achterkant van het blad van 1 leerling om het te verduidelijken.
Albertine

knutselsuggestie bij kern 2 van VLL

ingestuurd door Carola

vis vanuit het Forum

ingestuurd door rianne

 

Wij werken met de methode lezen moet je doen .(SBO)
Deze biedt na een picto lees programma de letters los aan.
Deze kaarten heb ik gemaakt om in de vakjes eventueel de juiste letters te leggen schrijven of stempelen.
Daarnaast heb ik opdrachtkaarten gebruikt en veranderd en ook hierbij gevoegd.
De kaarten hebben minder opdrachten en daardoor meer geschikt voor een weekprogramma op een SBO school
Marjon

woordkaart letter r

woordkaart w

opdrachtkaart
leesschrijfhoek-r

opdrachtkaart
leesschrijfhoek-w

 

Pesten met letters
kan met 2, 3 of 4 kinderen tegelijk gespeeld worden.
Pesten met letters is gebaseerd op het kaartspel Pesten. Het is een oefening in beginrijm.
De kinderen moeten daarbij meerdere spelregels tegelijk onthouden en toepassen.
De uitleg voor de kinderen staat in de tabel hiernaast beschreven.
Het spel is gemakkelijk uit te breiden met woorden met andere rijmvormen.
Dit spel is geschikt voor kinderen vanaf de tweede helft van groep 3.

Het voorbeeld komt van de Leessleutel uit een gebruikersbulletin
en is gemaakt door Heidi


aai-ooi-oei-ou-au
aker-uren-over-ever-aten
eer-oor-eur-ng-nk
oek-ijk-euk-uis-eit-iet
sch-schr-st-str-spr
ussen-ommen-akker-ekker-itten
blanco(om zelf te maken)

 

stempelopdrachten
Een aantal jaar geleden heb ik stempelopdrachten gemaakt als vervolg op het stempelboekje van Veilig Leren Lezen.
De kinderen kunnen dan al meer lezen, dus ook meer stempelen.
Natuurlijk kunnen ze ook na een tijdje in plaats van stempelen, schrijven.
Ik heb van de opdrachten kaartjes gemaakt.
Op elk kaartje staat een opdracht en elke 4 opdrachtsoorten hadden dezelfde kleur.
Babette

 

 

leesbladen
om te oefenen voor het lezen van verschillende structuurwoorden
met kinderen eind groep 3 en/of begin groep 4.
hanneke

leesblad 1

leesblad 2

leesblad 3

leesblad 4

leesblad 5

leesblad 6

leesblad 7

 

 

digitale hulpmiddelen
Josien

een document over digitale hulpmiddelen voor dyslexie

 

Irma stuurde een aangepast
Protocol dyslexie (pdf)
op ’t Sterrenbos Dieren

herfstsignalering
Ik heb zojuist de herfstsignalering van het dyslexie protocol afgenomen en nou miste ik in het protocol een duidelijk in te vullen groepsoverzicht van de resultaten. Met als gevolg dat ik er nu maar zelf één gemaakt heb. Hierin is in één oogopslag te zien welke kinderen er uitvallen en hoe dat dan zit ten opzichte van de rest van de groep.
Ik stuur dit document naar de community omdat ik vind dat andere collega's dit ook kunnen gebruiken!!
herfstsignalering dyslexie protocol groepsoverzicht
Hilde

herfstsignalering
ik heb een schema gemaakt waar alle onderdelen van de herfstsignalering op staan, Inclusief de norm waar de kinderen aan moeten voldoen.
Linda

registratieformulier dyslexieprotocol voor groep 3
Ik heb een excelsheet gemaakt, waarbij de scores direct beoordeeld worden.
- wit: geen actie / voldoende score
- groen: drempelwaarde bereikt
- rood: onvoldoende

Jeroen

 

 

Annette heeft een aantal zeer mooie leeskwartetten gemaakt. Het zijn nogal grote bestanden maar het is zeker de moeite waard even te wachten.

kwartet beginklanken
kwartet eindklanken
kwartet middenklanken
memory dpb


 

bloonkaartjes

groep 4

 

Een zelf ontworpen boekverslag.
We zijn in groep 4 volop bezig met het leesonderwijs voor de kinderen.
We vonden het ook belangrijk om geregeld te kunnen controleren of de kinderen ook begrepen wat ze in het boek hadden gelezen.
Vandaar dat we dit versimpelde boekverslag hadden ontworpen.
Het is eenvoudig in opzet en makkelijk aan te passen voor andere gebruikers of aan te vullen.
Hopelijk heb je er iets aan.
Iris



De klankgebarenmethode.
Deze is te gebruiken om leerlingen
letters en bepaalde klanken aan te leren. En je kunt leerlingen bijvoorbeeld
met het b-d probleem helpen door ze een andere kijk erop te geven door deze methode. Ik hoop dat andere leerkrachten hier iets aan hebben.
Miriam

 

 

Ik heb in de klas een aantal strips aangeboden welke niet meer konden spreken.

De kinderen kunnen de strip weer spreken door de tekstballonnen in te vullen.
Er zijn er een 12-tal
van Amy

 


gemaakt door Drika


letterboek
erg mooi vormgegeven

kies hier voor de ZwartWit variant

het zijn grote bestanden, maar zeker de moeite waard om even te wachten




jakkiebak kippenkak van Drika

Ik heb de kaartjes gelamineerd. Zo kun je er met een whitebordmarker steeds nieuwe opdrachten op schrijven.
Niesje.


woordbingo
van Ineke


oefenrondje lezen
werkbladen gemaakt door linda

Deze twee werkbladen gebruik ik in mijn klas om even snel een oefenrondje te doen met kinderen die dat nodig hebben.
Het zijn de structureerwoorden en de letters van veilig leren lezen oude maan roos vis versie. Ik heb deze blaadjes op karton geplakt en
geplastificeerd zodat ik snel een hulpmiddel bij de hand heb om te oefenen.
werkblad 1
werkblad2

 


extra werk(forum)
Ik werk met een groep 3/4. Wij werken tijdens het zelfstandig werken met een trein. Daarop staat wat de kinderen moeten doen gedurende een dag,maar ook wat ze moeten doen wanneer ze klaar zijn. Nou staan er wel een aantal mogelijkheden op voor de 'snelle' leerlingen, maar ik wil ze iets meer bieden. Wie heeft er ideeën voor mij?
werkboekjes

arjan

Ik las onlangs het idee over het rad waarop letters geplakt werden met klitteband. De kinderen mochten dan aan dit rad draaien en met de letter die gedraaid werd kunnen de kinderen dan woorden vormen. Ik vond dit idee erg leuk maar kon niet voor elkaar krijgen om zo'n rad te maken. Ik heb het idee aangepast waar anderen misschien ook iets aan hebben. ik heb op tafeltennis-balletjes met een permanente stift de letters gezet die mijn kinderen
(sbogroep met kinderen van 7-9 jaar) hebben geleerd. Wij gebruiken veilig leren lezen.
Sommige letters heb ik dubbel gemaakt. We doen er nu allerlei spelletjes mee en het is een groot succes. Ik heb een letterbingo, dan haal ik de dubbele letters eruit. Maar de kinderen grabbelen ook in de doos en de letter die eruit gehaald wordt daar moet een woord mee beginnen of 3 kinderen pakken een bal en proberen een woord met hun balletje te vormen, of alle kinderen pakken een balletje en lopen zonder te praten door de klas en gaan kijken met wie ze een woord kunnen maken. Kortom ideeën genoeg

Winnie

Een tip voor leerkrachten in een groep 3/4 die werken met veilig leren lezen
en zin in taal.
Als ik de klinkers in groep 3 aanbiedt,zet ik ze gelijk op het bord onder
kopjes lange,korte en vriendjesklanken.Als er steeds meer klinkers bijkomen
vraag ik de kinderen bij welke familie deze klank hoort.Dit blijft het hele
jaar op het bord staan en is ook een ondersteuning voor de leerlingen uit
groep 4 bij de spellingregels.Deze termen zijn dan ook voor groep drie als
ze naar groep 4 gaan niet meer nieuw.
Na kern 7 heb ik ook voor groep 3 een werkblad gemaakt dat ze in het vrij
schrijven kunnen gebruiken om dit te oefenen.Ook voor groep 4 bleek dit een
uitdaging te zijn om samen met groep 3 "familiewoorden "te maken. Het
"auditief"woorden schrijven van groep 3 zoals bijv.
spiegol of kaamer werd door de oudere kinderen gecorrigeerd,terwijl ze de
spellingregel erbij vertelden.Zie de bijlage voor het ( eenvoudige )
werkblad.Bij de lange klanken tekende ik een lange slang..bij de korte een
korte..en bij de vriendjes twee verschillende kopjes.Dit kan ik nog niet op
de computer,maar misschien jij wel?
werkblad
Marina

leeslotto
pimpampet
leeswerkbladen
Het gaat om een aantal spelletjes die ik zelf gemaakt heb voor groep 3 om extra te oefenen met lezen en wat remediërende werkbladen m.b.t. b/d wissel.
annette


 

zelf een woordzoeker maken?
Tessa stuurde deze link



meer dan 40 werkbladen
bij Veilig Leren Lezen

van Hennie Floor


 


 

Zo leer je kinderen lezen en spellen.
Marja Jongerius,
Jan Bunnikschool
Lopik.

De nieuwe aanpak van het aanvankelijk lezen.
Wij gebruiken op school de methode “ de Leessleutel” oude versie.
In het voorjaar van 2002 las ik twee artikelen in de Praxis van
drs.J Schraven, met als onderwerp:” zo leer je kinderen lezen en spellen.”Haar uitgangspunten zijn de problemen die zich bij veel kinderen voordoen bij technisch lezen en spellen; zoals gebrekkige letterkennis, het vast blijven zitten aan globaalwoorden, de eerste letter vergeten, spellend blijven lezen enz.
Drs. J. Schraven heeft een instructiemethode geschreven, die je naast iedere leesmethode kunt gebruiken; zij heeft voor veel leesmethodes een rooster gemaakt, voor de methode V.L.L. zijn er leesbladen en schrijfbladen en toetsen. Halverwege het vorig schooljaar belde ik met drs. Schraven en toen maakte ze mij blij met lees- en schrijfbladen behorende bij de Leessleutel. Ik had zelf al heel wat tijd nodig gehad om de leesbladen en schrijfbladen aan te passen.
lees verder

veel informatie over lezen kun je ook vinden bij het onderdeel taal, zoals woordkasteel

uit het Forum:
Edith heeft schrijfrijmpjes verzameld
"schrijven met gemak
is een vinger zonder knak"

ook met liedjes en andere schrijftips

letterrad


Dit letterrad is bedoeld om het automatiseren van letters en lange-en-tweetekenklanken te trainen.
Natuurlijk kun je zelf bepalen welke letters/klanken of woorden je erop zet. Doordat de letterkaartjes er met klittenband opgezet zijn kun je ze gemakkelijk verwisselen.

Het spel gaat als volgt:
Iedere speler krijgt een letter/klankkaart met 9 verschillende letters/klanken.

Een van de spelers gaat naar het rad en draait het rond.(iemand anders let op zijn of haar kaart)      De letter of klank wordt benoemd door het kind dat het rad draait en er wordt tevens een woord met deze letter gemaakt. Ieder kind mag 3 of 4 keer achterelkaar draaien. Daarna wordt er gewisseld.

Als er een letter genoemd wordt die op de spelers hun letter/klankkaart staat dan wordt daar een blokje op gelegd. Wie het eerst de kaart vol heeft is de winnaar en krijgt een prijsje.

Leerlingen die geen moeite meer hebben met het benoemen en opzoeken van de letters en klanken kun je de gedraaide letters op laten schrijven zodat ze later de volle kaarten van medespelers kunnen controleren.

 De leerlingen vinden dit spel erg leuk om te spelen, ze zien het helemaal niet als leren maar als spel.

Zelf vind ik het spel vooral erg waardevol omdat het op een speelse, ontspannen manier de letters en klanken automatiseert en er tijdens het leren weinig tot geen frustratie optreedt.

anneke de graaf

 

verteltafel


De verteltafel is een plaats waar enkele kinderen een verhaal uit een (prenten)boek naspelen. Het is een verrijkte leeromgeving rondom een bepaald verhaal of (prenten)boek. Het is een plek waar kinderen met behulp van zelfgemaakte attributen het verhaal op verschillende manieren spelend kunnen vertellen.
De verteltafel hoeft niet per se een tafel te zijn, maar het kan ook een deken op de grond, een koffer, een afgeschermde hoek in de klas of de zand/watertafel zijn. Duidelijk zal zijn dat er bij de verteltafel één boek centraal staat.
Verdere belangrijke informatie over de ontwikkelingsbijdrage, het stappenplan, enkele voorbeeldlessen, bruikbare (prenten)boeken en de bronnen vind je op de ze site.
Met beknopte theoretische verantwoording en veel voorbeeldlessen.

Kinderboeken over de dood


Afscheid nemen is moeilijk. Dat geldt zeker wanneer er iemand dood gaat. Of je konijn nou sterft of je oma, een klasgenoot of één van je ouders: zo'n afscheid voor altijd doet pijn. Veel kinderboeken beschrijven wat je meemaakt als zoiets je overkomt. Het lezen erover kan troost bieden, herkenning of begrip voor het verdriet van anderen. En als ouders of andere opvoeders meelezen kan zo'n boek een begin zijn van een gesprek.

Op de website over kinderboeken
www.latenlezen.nl is een selectie geplaatst van kinderboeken over de dood. Kijk bij Boeken bij onderwerpen. Daar staan ze onder de titel Dood. Behalve de boeken worden ook enkele websites genoemd.

Het Leesplein is een website voor kinderen, voor leerkrachten, docenten, peuterspeelzaalleidsters en ouders die informatie zoeken over kinder- en jeugdlectuur.


Het Leesplein is ontwikkeld en wordt onderhouden door de Vereniging van Openbare Bibliotheken met als doel het bevorderen van het lezen van kinderen en het ondersteuning van al diegenen die zich daarmee bezighouden.

Voor meer informatie: website leesplein
Elly Nannings
Vereniging van Openbare Bibliotheken Redactie Leesplein  
070-3090232
leesplein@debibliotheken.nl

 

powerpoint presentaties

Deel 1 van letterspel

Deel 2 van letterspel
Deel 3 van letterspel    
De letter m    
       

 


© 2002-2003 Kennisnet | Disclaimer | Over Kennisnet | Privacy | Mail de redactie